Informatie voor de leerkracht
Beginsituatie
Deze site is opgebouwd voor de middenbouw. De bedoeling van de site is dat de leerlingen zelfontdekkend aan de slag gaan met de onderzoeksvraag: “Wie is Kandinsky en wat zijn de kenmerken van Kandinksy?”. Door de duidelijke opbouw en het gebruik van het werkblad is er weinig tot geen hulp van de leerkracht nodig. Kinderen ontwikkelingen een eigen beeld over kunst en leren kijken naar kunst.
Alle paarse stukjes geven informatie over Kandinsky. Ik heb gekozen voor kort, maar krachtige informatie. Ik ben van mening dat wanneer je een heel lang verhaal schrijft, de kinderen dit niet gaan lezen en meteen de opdracht gaan maken. (Zo deed ik dat vroeger namelijk ook). Daarom heb ik de kern punten eruit gehaald en al doende wijze leren de kinderen de kenmerken van Kandinsky toepassen in de opdrachten.
De kinderen hoeven nog niet in aanraking te zijn gekomen met het beschouwen van beelden (of met kunst). De vraagstelling heb ik daar op aangepast. Verder zijn de vragen afwisselend, daardoor denk ik dat de kinderen nog meer gemotiveerd zijn om de opdrachten te maken. Op deze site gaat het voornamelijk over kleurgebruik, vormen, eigen interpretatie over de kunstwerken, invloed van muziek en eigen mening over het kunstwerk.
Door met de kinderen deze eerste stap in de kunstwereld te zetten, is het natuurlijk belangrijk om als leerkracht de kinderen te motiveren en stimuleren om te zorgen dat de kinderen met plezier aan deze website werken. Ik hoop dat de kinderen aan het einde van de site een beter beeld hebben gekregen over Kandinsky en dat ze hebben ervaren dat kunst ook heel leuk kan zijn!
Kerndoel 56
Kerndoel 56: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed. Het kerndoel sluit aan op deze website omdat de kinderen beelden gaan bekijken en daarbij vragen gaan beantwoorden. Door specifieke (verschillende) vragen te stellen stuur ik de kinderen om bij het bekijken van de beelden op verschillende aspecten te letten.
In alle paarse stukjes op website staat informatieve informatie. Deze informatie gaat vooral over de kenmerken van de stijl van Kandinsky. Op deze website wordt de autonome functie van kunst verwerkt. Kandinsky was een schilder die afweek van de rest, hij schilderde wat hij op dat moment voelde en belangrijk vond.
Het vakconcept
De twee belangrijkste doelen van beeldende vorming worden hieronder beschreven.
Aanleren en vergroten van beeldvaardigheid:
Wanneer de kinderen deze site bezoeken en de opdrachten maken zijn ze bezig met beeldvorming. Ze bekijken beelden van één kunstenaar en daarover worden verschillende diepgaande vragen gesteld. Ook worden de kunstwerken vergelijken met andere kunstwerken, daaruit blijkt of de kinderen de intentie van de kunstenaar begrepen hebben. Door verschillende theorie stukje vergroten we de beeldvaardigheid van de kinderen. Ze leren kritisch te kijken en de kenmerken van Kandinsky toe te passen.
Het vermogen van cultuurbegrip
Cultuur in het algemeen verwijst naar het patroon van menselijke activiteit en de symbolische structuren, die deze activiteiten een zekere betekenis geven. Er bestaan uiteenlopende definities van "cultuur", die duiden op verschillende theoretische benaderingen voor de beeldvorming of evaluatie van de menselijke activiteit en haar producten.
Wanneer je kijkt naar kunstwerken van een bepaalde kunstenaar ben je als leerkracht bezig het cultuurbegrip te vergroten. De meeste kinderen hebben die nog niet vaak gedaan en hebben dus nog geen groot cultuurbegrip. Op deze site wordt de abstracte kant van kunst benadrukt door de kunstenaar Kandinsky. Doordat dit een interactieve site is, vergroten de kinderen hun cultuurbegrip.
Werkblad Kandinsky.docx (2,3 MB)